JÄRVSÖGYMNASIET

Järvsögymnasiet är en nystartad fristående gymnasiekola som har fyra nationella program med riksintag på samtliga program. På Järvsögymnasiet har vi gett våra utbildningar målande utbildningsnamn så du ska få en bra bild av vad de syftar till och dess innehåll. Järvsögymnasiet erbjuder sex utbildningar som alla har stark lokal anknytning vilket ger bästa tänkbara förutsättningar för dig som vill ha utbildning av hög kvalitet och ett försprång efter gymnasiet. På Järvsögymnasiet ges du bästa förutsättningar för att lyckas nå dina mål.

Vi på Järvsögymnasiet brinner för skola och betydelsen av skolgången hos alla elever. En skola som har tydliga mål och vill skapa bästa tänkbara förutsättningar för varje elev är en självklar utgångspunkt för oss. Det ska vara roligt att studera och utvecklas. I Järvsö finns de bästa förutsättningarna för just det.

Välkommen till Järvsögymnasiet!

Lärare av högsta klass och proffs från branschen

Järvsögymnasiet är en attraktiv arbetsplats med många sökande lärare till varje tjänst. Vi handplockar de människor vi ser ska ge dig den bästa möjliga utbildningen. Vi från skolledningens sida har höga ambitioner. Vi ska vara den bästa och mest attraktiva skolan när det kommer till äventyr, guidning och turismutbildning i landet. Dessutom ska alla våra elever ha möjlighet att toppa upp med ett stort urval av meriterande kurser för högskola och universitet. Beroende på dina val ska du kunna plugga vidare till i stort sett vilket yrke som helst efter dina år hos oss. Vi ska vara en kreativ arbetsplats i samtiden.

Starka samarbetspartners

På Järvsögymnasiet arbetar vi tillsammans med branschen och skapar högkvalitativa utbildningar oavsett vilken utbildning du väljer hos oss. Vi är stolta att arbeta tillsammans med aktörer som Vildriket, Järvsöbacken, Järvsö Bergscykel Park, Järvsöguiderna, Upplev Järvsö, Järvsöbaden, Camp Järvsö och många fler!

Du som läser äventyr, djurvård eller affärsutveckling ges arbetsplatsförlagt lärande, APL, i minst 15 veckor där du får utveckla dina kunskaper i samspel med branschen. Både vi som skola och våra samarbetspartners har höga krav på oss själva när det gäller att leverera den bästa, mest lärorika och givande praktiken för just dig. Alla praktikplatser har en genomtänkt plan för hur just du ska få så mycket med dig som möjligt under din APL.

Entreprenörskap

Alla elever på Järvsögymnasiet läser entreprenörskap som ger god grund för att sedan driva ett eget företag. Vi ser stort värde i att ge dig möjlighet att förverkliga dina idéer och drömmar. Alla program på skolan arbetar med Ung Företagsamhet, UF. Du får under ett läsår starta, utveckla och driva företag tillsammans med andra elever med samma ambitioner.

Kreativitet

Vi tror på att en kreativ arbetsmiljö ger mer kraft och driv. Vi arbetar enbart med längre sammanhängande arbetspass som ger tid och utrymme för omväxling och kreativitet. Längre sammanhängande arbetspass utmärker verkligen Järvsögymnasiet. Hos oss läser eleverna enbart två ämnen per dag vilket leder till ökad kvalitet, större variation och möjlighet att ta sig utanför skolans lokaler. En mindre splittrad vardag leder till mindre stress och mer produktivitet.

På Järvsögymnasiet arbetar vi ur flera aspekter tillsammans med de olika branscherna. Proffs från branschen föreläser, inspirerar och skapar tillsammans med våra lärare verklighetsbaserat och kreativt lärande.

Medvetenhet

Att vara medveten är att i vid mening känna till vad som rör sig i samtiden, såväl nära och i oss själva som globalt. Vi lever i en tid av global uppvärmning till följd av vårt sätt att leva. Vi har många aspekter av ojämlikhet som fortfarande finns kvar i vår samtid. Det ständiga informationsflödet gör oss lättpåverkade. Järvsögymnasiet är en medveten skola där vi tillsammans ges värdefulla kunskaper och tankesätt, både för vår mänskliga del och för att bättre förstå vår samtid och därigenom kunna bidra och göra karriärsval utifrån denna insikt. Du kanske startar ett företag som ligger i tiden och därför blomstrar, eller söker dig till en framtidsbransch eftersom du förstår vår samtid.

Du är en viktig del av skolan

På Järvsögymnasiet är du en viktig del av skolan. På en mindre skola kommer alla varandra nära, både lärare och elever och man blir sedd som elev. En familjär känsla gör också att vi bryr oss om varandra och tar hand om och både stöttar och pushar varandra. På Järvsögymnasiet får och ska alla vara sig själva, det är mångfalden som gör helheten.

Järvsögymnasiet – det är här ditt äventyr börjar!

Kreativ, medveten och modig

Vi är en kreativ, medveten och modig skola. Här drivs vi av vision och energi att göra skillnad. För att vara kreativ och medveten krävs ofta mod. Mod att göra skillnad. Vi vill ge alla våra elever stora möjligheter framåt i livet. För att nå dit krävs kreativa och medvetna val. Ett av våra medvetna val är bland annat att välja bra verktyg som ger dig optimala förutsättningar, så oavsett utbildning kommer du arbeta med nya MacBook Air M1. Det kommer ge dig bra förutsättningar för ditt lärande, det är vi säkra på.

Låter det intressant?

Hör av dig så kan vi berätta mer!